In reactie op klachten uit de Geiserlaan en Prins Hendriklaan organiseerde de gemeente een adviespanel. De naam: Invoeren betaald parkeren Prins Hendriklaan e.o. De beslissing was dus voorgekookt en de gemeente houdt geen enkele rekening met bijvoorbeeld de Verlengde Slotlaan.
Als vervolg op haar notitie centrum parkeren kwam de Gemeente met een panel (pilot) om te kijken naar de mogelijke invoering van parkeerverguningen voor de Geiserlaan en in en rond de Prins Henderiklaan. VLZ zou worden aangesloten. Echter, in een voorgesprek werden wij tot toehoorder gedegradeerd. Inbreng werd uiteindelijk (na protest) getolereerd, maar meebeslissen in het panel was uit den boze. De panelleden kwamen uit de Prins Henderiklaan en meteen aanpalende straatdelen. Mensen verderop in deze straten en uit de Verlengde slotlaan werden niet geïnformeerd.
De uitkomst van het panel? De meeste mensen willen wel maatregelen maar géén betaald parkeren. Daarop trok de gemeente de beslissing naar zich toe en koos voor: betaald parkeren. Mitigerende maatregelen om het zogenoemde waterbed effect tegen te gaan komen er niet of nauwelijks. Aan een oproep van VLZ om de bewoners van aanpalende straten zoals met name de Verlengde Slotlaan beter te informeren werd geen gehoor gegeven. Een VLZ handtekeningen actie toont dat een overgrote meerderheid van alle bewoners de gemeente aanpak ondermaats vindt en actie wil!
De gemeente heeft inmiddels haar besluit genomen. Wij hebben de gemeente gevraagd om toezeggingen voor mitigerende maatregelen te verduidelijken en bevestigen. Hangende het antwoord hebben wij proforma bezwaar gemaakt. Wij zullen ook de mensen uit de betreffende lanen helpen met hun bezwaarschriften. Het doel? Een andere, betere oplossing dan betaald parkeren en maatwerk (per straat) van mitigerende maatregelen tegen het waterbed effect. We willen voorkomen dat betaald parkeren zich als een olievlek over Zeist verspreidt.
Tot slot. Wij opperden meerdere malen het gebruik van blauwe zones. Maar, zoals de wethouder uitlegde, dat ziet de gemeente niet zitten. De opbrengst van deze boetes gaat naar het Rijk; bij betaald parkeren stroomt het geld naar de gemeentekas. Parkeerverguningen zijn dus een verdienmodel. To be continued.