Rotonde Jagersingel/Woudenbergseweg
Dossiers

Rotonde Jagersingel/Woudenbergseweg

In de discussie over het vervangen van de stoplichten op het kruispunt bij ’t Jagershuys door een rotonde trekken drie Wijkvereningen samen op voor het garanderen van maximale veiligheid. Maar de samenwerking met de gemeente loopt stroef. Veel vragen blijven onbeantwoord.

De verkeersregelinstallatie bij het kruispunt Jagersingel/Woudenbergseweg  is aan vervanging toe. Het kruispunt is tot nu toe veilig; Er waren in de afgelopen 10 jaar geen dodelijke ongelukken. De gemeente wil het nu vervangen door een rotonde. De achterliggende motivatie is dat de gemeente hier subsidie van de provincie voor krijgt en voor de ‘low cost’-optie van het vervangen van de verkeersregelinstallatie niet. Het verdere argument: rotondes zijn altijd veiliger. 

Echter, bij de twee rotondes, die iets verderop (van het kruispunt) zijn dodelijke ongelukken gebeurd. Verder klopt de logica van de deskundigen dat een rotonde altijd veiliger is niet. Er gebeuren op rotondes meer,  maar minder ernstige ongelukken. De ligging van het onderhavige kruispunt maakt het vraagstuk complex omdat het een provinciale weg is met twee woonkernen aan weerszijde. Voor dit type kruising is weinig vergelijkingsmateriaal.

In dit dossier trekken de bewonersverenigingen van Kerckebosch, Hoge Dennen en VLZ trekken samen op. Hun doel: een veilige oplossing voor de met name kwetsbare jonge en oudere fietsers. Een rotonde is een optie. Maar, dan in de bebouwde kom en met fietsers in de voorrang, zoals ook op de andere rotondes. Dit heeft ook te maken met de scholieren die er fietsen naar oa. CLZ. Veel van de gestelde vragen zijn door de gemeente (en het betrokken verkeersbureau) onbeantwoord gebleven. Twee politieke partijen hebben dit opgepikt en zullen er bij de komende Raadsvergadering op doorvragen. Wij zien het liefst een veilige oplossing die we goed naar onze achterban kunnen verdedigen in plaats van dat economische motieven leidend zijn. Op 11 november j.l. informeerden wij onze leden en geinteresseerden. Er was een grote opkomst en 3 Raadfracties waren er ook. Veel mensen, m.n. de dagelijkse gebruikers van de rotonde, begrijpen de redenen voor het omvormen van een goed functionerend kruispunt tot een rotonde niet. Op 12 november 2024 komt dit onderwerp in de Raad.