Rotonde Woudenbergseweg bij ‘t Jagershuys.
Dossiers

Rotonde Woudenbergseweg bij ‘t Jagershuys.

Vrijdag 17 januari jl. was er een gesprek over de beoogde rotonde Woudenbergseweg -Jagersingel tussen de wethouder, de heer Catsburg en de drie voorzitters van de (in dit dossier) samen optrekkende buurtverenigingen zijnde Hoge Dennen, Kerckebosch en VLZ. De wethouder gaf aan dat er de afgelopen periode voor hem geen nieuwe inzichten naar voren zijn gekomen. Het standpunt om de verkeerslichten (VRI, Verkeers Regel Installatie) en het kruispunt te vervangen door een rotonde met fietsers uit de voorrang blijft hiermee voor hem overeind. Op 20 januari jl. bevestigt het college dat in een brief aan de drie voorzitters. 

Vanuit de wijkverenigingen is aangegeven bedenkingen te hebben bij de procesgang en uitkomst. Hiervoor zijn de volgende argumenten aangedragen:

  1. Voor welk probleem is dit een oplossing? De gemeente gaat uit van het algemene uitgangspunt dat een rotonde met fietsers uit de voorrang hier de meest veilige oplossing is, maar kijkt onvoldoende naar de unieke situatie van het kruispunt. Zo zijn daar in de afgelopen 10 jaar geen ongevallen geweest. Een nieuwe VRIis ook bewezen goed en een veel goedkopere optie dan de aanleg van een compleet nieuwe rotonde. Echter een VRI komt geheel of voor een groot deel voor rekening van de gemeente. De aanleg van een rotonde is vele malen duurder maar wordt gesubsidieerd vanuit de provincie. Hoewel het gemeenschapsgeld betreft, ziet de gemeente dit als ‘gratis geld’ en lijkt dit financiële belang de boventoon te voeren.
  2. Er is door verkeersbureaus drie keer onderzoek gedaan naar de omschakeling naar een rotonde. Hoewel de drie wijkverenigingen bij twee ervan betrokken werden, is er met hun commentaar en inbreng onvoldoende rekening gehouden. Dit terwijl door eigen onderzoek de twijfels en zorgen bij de wijkverenigingen steeds groter werden. 

Op 12 februari heeft er, georganiseerd door de wijkverenigingen, een tweede bewonersbijeenkomst plaatsgevonden waar de  achterban en andere stakeholders zijn bijgepraat over de plannen. Hierbij waren ook raadsleden aanwezig. Er zijn naar aanleiding van de eerste bewonersbijeenkomst november vorig jaar door enkele politieke fracties reeds moties ingediend. Op 11 maart a.s. staat de rotonde opnieuw op de agenda in de raadsvergadering. 

Zolang er geen betere motivering is ten faveure van de rotonde, zet de VLZ zich in voor het handhaven van de huidige situatie van een kruispunt, maar dan met een gemoderniseerde VRI. Een VRI is duidelijk voor weggebruikers en heeft zich bewezen. Een VRI  is ook in de genoemde onderzoeken beoordeeld als een veilige oplossing, maar daar blijft men, door het diskwalificeren van de inbreng van de wijkverenigingen, bij het standpunt dat een rotonde in het algemeen en daarom ook hier toch veiliger is dan een VRI.