Rotonde Jagerssingel: Waar gemeente en bewonersverenigingen elkaar kruisen
Nieuws

Rotonde Jagerssingel: Waar gemeente en bewonersverenigingen elkaar kruisen

In haar reguliere overleg met VLZ had de gemeente al aangegeven de kruising Jagerssingel met de provinciale weg bij het Jagershuis van een kruispunt met stoplichten in een rotonde te gaan veranderen. Men stelde dat dit al in het mobiliteitsplan was genoemd en dus was verdere discussie volgens hen niet nodig. Op de informatieavond voor belanghebbenden, in november, bleken er echter veel zorgen en weerstand bij omwonenden in Hoge Dennen/Kerckebosch en het Lyceumkwartier. De gemeente is overspoeld met reacties. 

Naar aanleiding hiervan organiseerden wij ons samen met de wijkverenigingen van Kerckenbosch en Hoge Dennen en schreven een gezamelijke brief aan de verantwoordelijke wethouder, Wouter Catsburg. Hierin riepen we op tot overleg en uitstel van het besluit. Ook analyseerden we als gezamenlijke wijkverenigingen het ingenieursrapport dat naar aanleiding van vragen op de informatieavond was toegestuurd. We zetten vraagtekens bij de inhoud van het rapport voor wat betreft het aantal fietsbewegingen en het dominante perspectief vanuit de automobilist. 

Ook de Nieuwsbode sprong op het onderwerp en publiceerde een artikel. De journalist was gealarmeerd door de fietsersbond en wilde meer over het onderwerp weten. Het resultaat was een spoedoverleg van onze wijkverenigingen met de wethouder en zijn ambtenaren op vrijdag 19 Januari 2024. 

Het was een constructief gesprek. De wethouder was onder de indruk van de commotie en het samen optrekken van de wijkverenigingen (die ook nog support hadden van alle! andere stakeholders zoals het Jagershuys, de kinderopvang en CLZ). De uitkomst is dat er een nieuw onderzoek is gekomen wat de meest veilig oplossing voor de overgang is. Een kleine technische commissie van de wijkverenigingen heeft toegezien op de briefing aan het te selecteren bureau.De reden voor de Gemeente om iets aan het kruispunt te doen is dat de stoplichten vervangen moeten worden. Ze zijn technisch afgeschreven. Omdat de gemeente bij de provincie geld kan krijgen voor een rotonde (die algemeen als veiliger wordt gezien dan een kruispunt) wil zij die middelen aanboren. Omdat er bij de rotonde bij het Hertenkamp diverse ongelukken zijn gebeurd, inclusief één met dodelijke afloop, is de vraag of het slim is een veilig kruispunt voor een onveilig rotonde in te ruilen, dit nog los van het feit dat het eerste alternatief enkele tonnen en het tweede miljoenen euros (en boskap) gaat kosten.